O školce
Náš školní vzdělávací program se jmenuje „Čtyřlístek – krůček ke štěstí“
Vychází ze čtyř základních potřeb: potřeby lásky – náležet k někomu, potřeby významu – být důležitý, potřeby svobody – mít volbu a potřeby zábavy – prožívat radost.
Naším posláním je tyto potřeby naplňovat tak, aby byly děti šťastné a spokojené, a přitom se rozvíjela jejich osobnost po všech stránkách.
Naším úkolem je uspořádat činnosti a aktivity dětí tak, aby si svobodně mohly vybrat svoji činnost, zodpovědně a důležitě se zhostily svého úkolu a přitom zažívaly radost z každého prožitého dne s lidmi, kteří je mají rádi a mezi kterými mají svoje místo.
- Spokojené dítě, které žije v prostředí lásky, bezpečí, sounáležitosti
- Vzbuzování zájmu o poznávání, získávání znalostí, o učení – rozvinout předpoklady k celoživotnímu vzdělávání
- Osvojování základů morálních a společenských hodnot – pravidla, spolupráce, soucítění, zodpovědnost
- Výchova osobnosti, která je schopna samostatně myslet, jednat a projevovat se – utváření zdravého já
- Výchova ke kooperaci – schopnost spolupracovat, podílet se, základy týmové práce
Obsah školního vzdělávacího programu
TADY SI ŽIJEME
Tradice a zvyky, historie a současnost Chrudimi a regionu
Probouzení zdravého patriotismu – vědět, kde mám kořeny, výchova k občanství
Chrudim včera a dnes; Chrudim – město loutek; Chrudim – zdravé město, Chrudim – město kultury; Chrudim – město sportu; Chrudim a svět
poznávání památek význačných budov, seznámení s významnými osobnostmi, s tradicí Loutkářské Chrudimi, účast na akcích města, návštěva divadel, muzeí, kina, akce v rámci spolupráce s pardubickou MŠ, oslavy v MŠ, akce s rodiči, vycházky do města, výlety do okolí, vytvoření výtvarné galerie o Chrudimi
To jsem já, kdo jste vy?
Utváření vlastního já; zdravá a sebevědomá osobnost; zdravé já
Vytváření pozitivního vztahu k vlastní osobě - učit se poznávat své slabé a silné stránky, mít úctu nejen k sobě samému, ale i k druhým
já a moje rodina; já a moji kamarádi; já a mé zdraví
dramatické, smyslové, psychomotorické hry, pohybové činnosti, artefiletika, muzikoterapie, sezónní činnosti, společné akce s rodiči a pro rodiče
S přírodou jsme kamarádi
Příroda kolem nás a její proměny; výchova k ekologickému myšlení a jednání
Pochopení, jaký vliv má působení člověka na přírodu; probouzení zodpovědného přístupu k přírodě
čtyři roční období; živá a neživá příroda; zvířata; rostliny; člověk a příroda
pozorování, zkoumání, experimentování v přírodě, návštěva rozličných ekosystémů, výlety, výpravy do přírody, spolupráce s ekocentrem Paleta, práce a hry s odpadovým materiálem a přírodninami, práce s keramickou hlínou, pracovní činnosti, sběr hliníku, sběr kaštanů, péče o přírodní koutky na zahradě i ve třídě, třídění odpadu
Vím já, víš ty, víme proč
Současný svět kolem nás; příprava na školu a celoživotní vzdělávání
Rozvíjení intelektových schopností a dovedností, schopnosti řešit problémy na základě empirických a logických znalostí a zkušeností
moderní doba; civilizace; informační technologie; technické vymoženosti a stroje; doprava; práce lidí
didaktické hry pro rozvoj kognitivních, matematických a logických dovedností, práce s metodickými listy, řešení logických úkolů, práce na PC, vyhledávání v encyklopediích, v časopisech a v knihách, psychomotorické hry, grafické cviky, logopedické chvilky, konstruktivní hry
Kouzelnými vrátky do pohádky
Svět plný fantazie, představivosti, tvořivosti, kreativity
Rozvíjení schopnosti tvořivě řešit problémy novými způsoby; vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady a porozumět jim
pohádky; bajky; příběhy; vymyšlený svět
dramatické a smyslové hry; četba, vyprávění, sledování pohádek; rozhovory a popisy; hudební, pohybové, výtvarné a pracovní činnosti, námětové hry, dramatizace, artefiletika, improvizace
Uspořádání dne v naší mateřské škole
Od 6.15
- přicházíme do školky, hrajeme si nebo provádíme individuální či skupinové pracovní a výtvarné činnosti, bádáme, zkoumáme, řešíme, skládáme, stavíme
- přivítáme nový den
- cvičíme
Od 8.30
- svačíme
- zařazujeme řízené činnosti učitelkou
- chodíme na vycházky, výlety, výstavy, spontánně se pohybujeme na školní zahradě a hřišti
Od 11.30
- obědváme
- odpočíváme, relaxujeme, posloucháme pohádku nebo hudbu
- věnujeme se klidným činnostem, abychom nerušili odpočívající kamarády
- využíváme nabízené nadstandardní aktivity
Od 14.00
- svačíme
- hrajeme si a vybíráme činnosti dle svého zájmu
- loučíme se
S dětmi pracují paní učitelky
Kuřátka - děti 3 až 4 leté: Jana Ročková a Marie Šlégrová
Berušky - děti 4 až 5 leté: Lenka Forštová, Pavla Čáslavská a asistent pedagoga Denisa Lebedová
Koťátka - děti 3 až 3,5 leté: Soňa Heřmanová a Petra Vlášková
Medvídci - děti 4 až 6 leté: Olga Chvojková, Lucie Štěpánková a školní asistent Sabina Tichá
Motýlci - děti 5 až 6 leté: Michaela Bendová, Lenka Smrčková a asistent pedagoga Pavlína Čermáková
Ptáčata - děti 5 až 6 leté: Lenka Doležalová, Barbora Procházková a Veronika Pospíšilová
Sluníčka - děti 3 až 4,5 leté: Gabriela Hrubá, Tereza Munduchová a Ivana Malinská
Žabičky - děti 4,5 až 6 leté: Blanka Mrázková, Jaroslava Slavíková a asistent pedagoga Lenka Svobodová